Mit 5 Posiłków Dziennie (Ile Posiłków Dziennie Jeść?)

mit 5 posiłków dziennie

Chyba każdy, kto dba o swój wygląd, zastanawiał się „ile posiłków dziennie należy jeść”.

Niestety mnóstwo osób bez rozeznania się w temacie powtarza jak papugi, że zdrowe żywienie polega właśnie na częstym jedzeniu małych posiłków.

Co ciekawe, niektórzy wierzą, że MUSZĄ jeść 5 posiłków dziennie, by chudnąć czy budować mięśnie.

W efekcie uznałem, że warto napisać coś więcej na ten ciekawy temat.

Jedzenie 5 Posiłków Dziennie Podkręca Metabolizm

Jest to chyba najpopularniejszy mit dotyczący tego tematu jedzenia.

Masa ludzi mocno wierzy, że częste spożywanie małych posiłków podkręca metabolizm i w efekcie zmusza ciało do palenia większej ilości kalorii.

W pewnym sensie jest to prawda. Jednak musisz wiedzieć, że 3 czy 1 posiłek dziennie robi dokładnie to samo!

Widzisz, po każdym posiłku Twoje ciało zużywa pewną ilość kalorii na jego przetworzenie. W uproszczeniu możemy przyjąć, że jest to jakieś 10 % kalorii, które dostarcza posiłek.

Przykładowo przekąska mająca 100 kalorii zmusi ciało do spalenia 10 kalorii. Z kolei posiłek dostarczający 1000 kalorii sprawi, że ciało zużyje 100 kalorii na jego przerobienie.

Co to oznacza dla Ciebie w praktyce?

Na koniec dnia poziom metabolizmu będzie taki sam i jedzenie 5 posiłków dziennie nie sprawi, że on wzrośnie.

Teraz czas na małą ciekawostkę…

Według badań spadek metabolizmu następuję dopiero po około 3 dniach bez jedzenia i wynosi jedyne 8 procent!

Musisz Jeść 5 Posiłków Dziennie, By Nie Stracić Mięśni

Jeśli nie będziesz jeść co 3 godziny, to Twoje ciało przejdzie w tryb głodówki i zacznie pożerać ciężko wypracowane mięśnie.

Oczywiście jest to bezedura 😉

Myślisz, że wojownicy podczas długich bitw lub jaskiniowcy polujący na mamuty jedli 5 posiłków dziennie? Jasne, że nie!

Styl żywienia „mało i często” to wymysł współczesnych czasów.

Pamiętaj, częstotliwość posiłków ma znikome znaczenie w porównaniu z ilością spożywanego jedzenia, jeśli chodzi budowanie mięśni.

Możesz nie jeść nawet kilkanaście godzin i nie martwić się o utratę mięśni, jeśli później dobijesz do swojego dziennego zapotrzebowania na kalorie.

5 Posiłków Dziennie Chroni Przed Napadami Głodu I Objadaniem

Powyższe stwierdzenie brzmi logicznie i zgadzam się z nim, ale… ten stan rzeczy NIE wynika, że jesz często, lecz z tego, że jesz regularnie.

Dzięki temu Twoje ciało zawsze wie, że o godzinie X będzie jedzonko.

Z kolei osoby jedzące 2 czy 3 posiłki dziennie zazwyczaj robią to chaotycznie, więc ciało nigdy nie wie, kiedy się spodziewać jedzenia. W efekcie potrafi ono włączać tryb głodu, gdy akurat nie masz przed sobą jedzenia.

Napiszę to jeszcze raz.

Sekret kontroli głodu płynie z systematyczności, a nie ilości spożywanych posiłków.

Osobiście jadam 3 posiłki dziennie o tych samych porach i nie mam najmniejszego problemu z napadami głodu czy podjadaniem.

Pojęcie przekąsek zwyczajnie dla mnie nie istnieje.

Wpływ 5 Posiłków Dziennie Na Organizm

Jedzenie dwóch czy trzech większych posiłków poza uproszczeniem dnia ma jeszcze kilka innych zalet.

Przykładowo ja po dużym posiłku mam porządnie zaspokojone uczucie głodu i zwyczajnie czuje się szczęśliwy.

Z kolei gdy jako „posiłek” zjadam banana i garść orzechów, to wiem, że w ciągu godziny znowu będę głodny i sięgnę po jakieś źródło kalorii. Dodatkowo mam wtedy ciągłe poczucie balansowania na granicy głodu oraz sytości, co jest dla mnie zwyczajnie nieprzyjemne.

Ciekawy jest również fakt, że osoby jedzące 2, 3 większe posiłki mają niższy poziom cukru we krwi niż osoby spożywające 5 posiłków dziennie.

Oczywiście po dużym posiłku skok cukru może być większy, ale w ogólnym rozrachunku wyniki badań przemawiały na korzyść pierwszej grupy. Chyba nie muszę pisać, że podwyższony cukier nie jest czymś dobrym?

Warto też wiedzieć, że po każdym posiłku poziom testosteronu spada i wzrasta insulina, która jest jego „wrogiem” (oraz hormonu wzrostu). Dlatego częste jedzenie wcale nie jest optymalne dla Twoich męskich hormonów.

Na koniec zostawiłem jeszcze fajną ciekawostkę.

Czy Wiesz, Co Łączy Poniższych Siłaczy?

Eugen Sandow

5 posiłków dziennie

Arthur Saxon

5 posiłków dziennie

Steve Reeves

5 posiłków dziennie

Wszyscy Jedli 3 Posiłki Dziennie!

UWAGA Jeśli w Twoim przypadku sprawdza się jedzenie stylu „mniej i częściej” oraz dobrze się z tym czujesz, to tego się trzymaj.

Celem wpisu była zwykła chęć pokazania, że NIE MUSISZ jeść 5 posiłków dziennie, by chudnąć, budować mięśnie i cieszyć się ogólnym zdrowiem.

Ten sam efekt możesz osiągnąć na trzech posiłkach, jeśli tak wolisz.

Mam nadzieję, że po tym tekście wiesz już, ile posiłków dziennie jeść 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.